3. A kollaboratív tanulás módszertani keretének hazai tesztelése

A kutatási szakaszban azonosított legfontosabb tényezőket a partnerek hazai kontextusban szakmai programok keretében tesztelték, illetve nemzeti műhelyek során a legfontosabb érdekcsoportok szakmai véleményét összegyűjtötték.

A keretrendszer és a kapcsolódó gyakorlati módszertár tesztelése Magyarországon, Lettországban és Csehországban zajlott 2017 őszéig egy éven át.

A hazai pilotokban a személyes jelenléten alapuló események megtartása mellett az online tanulási terek létrehozására helyeztük a hangsúlyt, amelyek kiválóan támogatták a tanulóközösségek alakulását, a tanárok közötti tudásmegosztást és hálózatosodást. A Tempus Közalapítvány által koordinált pilot program a kollaboratív tanulást 3 tanulóközösség életrehívásával tesztelte, a magyar oktatás világára kihívást jelentő témákba ágyazva:

- Iskolai Közösségi Szolgálat: A pilot célja hozzájáruljni az 50 órás kötelező Iskolai Közösségi Szolgálat, mint egy lehetséges pedagógiai eszköz eredményes menedzselésén keresztül a bevont pedagógusok sikeres egyéni és kollaboratív fejlesztési folyamatához.  (Demokratikus Ifjúságért Alapítvány megvalósításában)

- Lépésről lépésre program célja, hogy segítse a tanárok közötti tanulási célú együttműködést, tudásmegosztást és hálózatosodást egy már látező, de szakmai szempontból felélesztésre szoruló – tanulóközösség támogatásán, vagy új tanulóközösség generálásán keresztül. (Partners Hungary Alapítvány megvalósításában)

- Alma a fán - digitális pedagógus: az IKT eszközök kreatív felhasználása az oktatásban című program keretében a TKA honlapján elérhető Digitális Módszertár[1] (DM) köré hívunk életre egy olyan tanulóközösséget, amelynek tagjait különböző offline és online módon támogattuk abban, hogy módszertani kelléktárukat bővítsék az IKT-eszközök és módszerek pedagógiailag beágyazott, kreatív használatában, amely a tananyag feldolgozásának és a készségek fejlesztésének új útjait teszi lehetővé. A pilot célja, hogy a résztvevő pedagógusok az együttműködés során szakmai közösségekben tanuljanak és közösen módszertani ötleteket adaptáljanak és/vagy fejlesszenek. (a Tempus Közalapítvány megvalósításában)

 

A pilot folyamatát külső értékelés követte végig, hogy olyan nemzetközi szinten is összehasonlítható tapasztalatot, tudást nyerjünk a programokból, amelyek segítenek majd a módszertani keret véglegesítésében, és ajánlatokat fogalmaznak meg a módszertani keret későbbi nemzeti szinten történő gyakorlati adaptálását illetően.

A külső értékelés összefoglalása és magyar pilot eredményei részletesen e link alatt olvashatók