A tanári szakma szerves részét képezi a folyamatos tanulás, amelynek támogatása az egész tanári életpálya során kiemelten fontos. A tanulók számára akkor biztosíthatók jobb tanulási lehetőségek, ha a tanárok folyamatos készségfejlesztésére meg vannak teremtve a feltételek.
A tanárok kollaboratív tanulása (TKT) helyi, illetve közösségi szinten teszi lehetővé a mélyebb és hatékonyabb szakmai fejlődést. Fontos, hogy ez a folyamat egy támogató és ösztönző környezetben valósuljon meg, így az adott ország oktatási rendszerének kontextusát is figyelembe kell venni a TKT megfelelő támogatásához.
A lehetőség iskolai, helyi, regionális és nemzeti szinten is adott arra, hogy a tanárok együttműködő tanulási lehetőségei a releváns szakpolitikai szereplők támogatásával fejlődjenek. Egy ideális iskolai környezetben a kollaboratív tanulás a napi szintű munka szerves részét képezheti. A szakpolitikai kezdeményezések ezt a következő módon tudják támogatni:
- A kollaboratív tanulási kultúra beépítése és megismertetése a tanárképzésben résztvevő diákokkal és pályakezdő tanárokkal.
- A TKT Útmutatóban és a facilitátoroknak szóló iránymutatásban szereplő elvek és gyakorlatok beépítése a tanárképzésbe és a továbbképzésbe;
- A kollaboratív megközelítés beépítése a tanárok folyamatos szakmai fejlődését célzó programok szintjén
- A tanárok készség- és kompetenciafejlesztését célzó kollaboratív nonformális tanulási lehetőségek biztosítása, az implementáció és az intézményi kultúra kialakulásának megfelelő támogatása
A releváns stratégiák és gyakorlati lépések fontos szerepet töltenek be a tanárok kollaboratív tanulásának támogatásában. Az EFFeCT Útmutatóban definiált elveket, kulcsfontosságú tényezőket és értékelési kritériumokat a következő területeken kell figyelembe venni:
- az oktatási rendszer fő jellemzői
- irányítás, vezetés
- tanulási környezet
- attitűdök
- kulturális tényezők
- tudás
A szakpolitikai kezdeményezések három legfontosabb területe:
- a kollaboratív tanulás pedagógiai módszereinek definiálása és kifejlesztése a változó működési környezetet figyelembe véve
- a szervezeti struktúra, a különböző folyamatok és gyakorlatok fejlesztése, amelyek megteremtik a kollaboratív tanulás feltételét, figyelembe véve a változó működési környezetet
- egyéni szintű támogatás nyújtása a kollaboratív tanulás résztvevőinek, illetve vezetőinek
A kollaboratív tanulás több, mint csupán közös tanulás: mély, holisztikus tanulást jelent. Időbe telik, amíg az iskolai kultúrát érintő változások helyi, regionális és nemzeti szinten megvalósulnak. A változás folyamata nagyban függ a kontextustól és az oktatás struktúrájától. Egy centralizált rendszerben a változások először helyi, intézményi szinten valósulnak meg, míg a demokratikus, kooperatív rendszerben az együttműködő tanulást támogató megközelítés a tanterv kidolgozásának módszertani szintjén is meg tud jelenni.
Fontos, hogy a szakpolitikusok pontosan megértsék, hogy mely tényezők akadályozzák és mely tényezők támogatják a tanulást és a folyamatos szakmai fejlődést az adott országban. Az EFFeCT partnerek esettanulmányok formájában összegezték átfogó nemzetközi tapasztalataikat, különböző oktatási rendszereket és kontextusokat bemutatva. Az esettanulmányok összefoglalója, és a Könyvtárban megtalálható elméleti háttérdokumentumok segítik a tanulás folyamatát, a mélyebb megértés pedig lehetővé teszi a buktatók elkerülését, megfelelő célok és értékelési tervek megfogalmazását. A széles közönség részére négy nyelven olvasható összefoglaló készült, amely elérhető az alábbi linkeken:
- Angol
- Magyar
- Cseh
- Lett
·