TKT Útmutató (e-book) »  Szakpolitikai ajánlások

4.  Szakpolitikai ajánlások

Ezt hagyta el legutoljára. Folytassa az olvasást vagy kezdje az elejénél.

A tanári szakma szerves részét képezi a folyamatos tanulás, amelynek támogatása az egész tanári életpálya során kiemelten fontos. A tanulók számára akkor biztosíthatók jobb tanulási lehetőségek, ha a tanárok folyamatos készségfejlesztésére meg vannak teremtve a feltételek.


A tanárok kollaboratív tanulása (TKT) helyi, illetve közösségi szinten teszi lehetővé a mélyebb és hatékonyabb szakmai fejlődést. Fontos, hogy ez a folyamat egy támogató és ösztönző környezetben valósuljon meg, így az adott ország oktatási rendszerének kontextusát is figyelembe kell venni a TKT megfelelő támogatásához.


A lehetőség iskolai, helyi, regionális és nemzeti szinten is adott arra, hogy a tanárok együttműködő tanulási lehetőségei a releváns szakpolitikai szereplők támogatásával fejlődjenek. Egy ideális iskolai környezetben a kollaboratív tanulás a napi szintű munka szerves részét képezheti. A szakpolitikai kezdeményezések ezt a következő módon tudják támogatni:

  • A kollaboratív tanulási kultúra beépítése és megismertetése a tanárképzésben résztvevő diákokkal és pályakezdő tanárokkal. 
  • A TKT Útmutatóban és a facilitátoroknak szóló iránymutatásban szereplő elvek és gyakorlatok beépítése a tanárképzésbe és a továbbképzésbe;
  • A kollaboratív megközelítés beépítése a tanárok folyamatos szakmai fejlődését célzó programok szintjén
  • A tanárok készség- és kompetenciafejlesztését célzó kollaboratív nonformális tanulási lehetőségek biztosítása, az implementáció és az intézményi kultúra kialakulásának megfelelő támogatása

A releváns stratégiák és gyakorlati lépések fontos szerepet töltenek be a tanárok kollaboratív tanulásának támogatásában. Az EFFeCT Útmutatóban definiált elveket, kulcsfontosságú tényezőket és értékelési kritériumokat a következő területeken kell figyelembe venni:

  • az oktatási rendszer fő jellemzői
  • irányítás, vezetés
  • tanulási környezet
  • attitűdök
  • kulturális tényezők
  • tudás

A szakpolitikai kezdeményezések három legfontosabb területe:

  • a kollaboratív tanulás pedagógiai módszereinek definiálása és kifejlesztése a változó működési környezetet figyelembe véve
  • a szervezeti struktúra, a különböző folyamatok és gyakorlatok fejlesztése, amelyek megteremtik a kollaboratív tanulás feltételét, figyelembe véve a változó működési környezetet
  • egyéni szintű támogatás nyújtása a kollaboratív tanulás résztvevőinek, illetve vezetőinek

A kollaboratív tanulás több, mint csupán közös tanulás: mély, holisztikus tanulást jelent. Időbe telik, amíg az iskolai kultúrát érintő változások helyi, regionális és nemzeti szinten megvalósulnak. A változás folyamata nagyban függ a kontextustól és az oktatás struktúrájától. Egy centralizált rendszerben a változások először helyi, intézményi szinten valósulnak meg, míg a demokratikus, kooperatív rendszerben az együttműködő tanulást támogató megközelítés a tanterv kidolgozásának módszertani szintjén is meg tud jelenni.

Fontos, hogy a szakpolitikusok pontosan megértsék, hogy mely tényezők akadályozzák és mely tényezők támogatják a tanulást és a folyamatos szakmai fejlődést az adott országban. Az EFFeCT partnerek esettanulmányok formájában összegezték átfogó nemzetközi tapasztalataikat, különböző oktatási rendszereket és kontextusokat bemutatva. Az esettanulmányok összefoglalója, és a Könyvtárban megtalálható elméleti háttérdokumentumok segítik a tanulás folyamatát, a mélyebb megértés pedig lehetővé teszi a buktatók elkerülését, megfelelő célok és értékelési tervek megfogalmazását. A széles közönség részére négy nyelven olvasható összefoglaló készült, amely elérhető az alábbi linkeken:

  • Angol
  • Magyar
  • Cseh
  • Lett

·