A fejezet összefoglalja az EFFeCT-projekt megállapításait, hogy véglegesítse a projektcsapat által kidolgozott keretet és módszertant.
A cél:
- annak értékelése, hogy mi a hatása a tanárok kollaboratív tanulásának, amely az egyén és a társadalom fejlődése szempontjából nélkülözhetetlen;
- azon kihívások kezelése, amelyeket a gyorsan változó, több szinten megjelenő társadalmi igények támasztanak egy bizonytalan és kiszámíthatatlan időszakban.
A projekt részeként elvégzett elemzésből kiderül, hogy a tanárok kollaboratív tanulása az egyik legmegfelelőbb eszköz a sikeres átalakulás meglévő akadályainak felszámolására, valamint az iskolákban, illetve az oktatási rendszerben szükséges figyelemre méltó változások megvalósítására. Ez a tanárok kollaboratív tanulását jellemző sajátosságokkal magyarázható, amely ötvözi a tanulás különféle típusait (kognitív tanulás, affektív tanulás, tapasztalati tanulás) és egy közös nyílt platformot biztosít a tanuláshoz, valamint az egyének, a társadalom és a szervezetek változásához, ideértve a közös kép kialakítását az ismeretlen jövőről.
Minthogy a tanárok kollaboratív tanulása szorosan összefügg a tanár tanulási folyamatban végzett munkájával és az abban betöltött szerepével, amely folyamat a tanulási célok függvényében ötvözi a hagyományos, multi- és interdiszciplináris tanítási és tanulási stratégiákat, a szerzők e stratégiák különböző aspektusaira vonatkozóan is bemutatnak egy összehasonlító elemzést a tanárok kollaboratív tanulásának szemszögéből nézve.
A tanárok kollaboratív tanulása által kifejtett hatás mérésének az EFFeCT-projekt keretében kidolgozott rendszere azon különböző aspektusokat rendszerezi, amelyek alapján a megfelelő kulcselemek mérési mutatóként történő használatával értékelhető ennek a fajta tanulásnak a hatása.
Az EFFeCT-tanulmány főbb fejezetei (szerzők: Rolands Ozols és Karine Oganisjana):
- 1. A tanárok kollaboratív tanulása – értékelési keret
- 1.1. Az oktatás koncepciója
- 1.2. A tanulás célja és eredményei korunk társadalmában
- 1.3. A tanár munkája és szerepe
- 1.4. Kényszerítő tényezők az oktatási rendszer következetessége és az önmegújulás irányába
- 2. A tanárok kollaboratív tanulásának gyakorlata – az EFFeCT-projekt egyik esete
- 3. Ajánlások gyakorló szakemberek számára a tanárok kollaboratív tanulása hatásának méréséhez