A projekt első fázisában összegyűjtöttük és áttanulmányoztuk a tanárok kollaboratív tanulása terén alkalmazott jó gyakorlatok egyes eseteit. Az esetek kiválasztásánál a projektpartnerek definíciója szerinti kollaboratív tanulás jellemzőit bemutató kritériumokat alkalmaztunk. Az eseteket külön-külön elemeztük és összehasonlítottuk, meghatározva a hasonlóságokat és az eltéréseket közöttük.
A második fázisban az esettanulmányok elemzésének következtetései és alapos megbeszélések alapján a partnerség kidolgozott egy módszertani kerettervezetet, és a tanárok kollaboratív tanulására szolgáló szakmai fejlesztési programokat tesztelt, amelyhez iránymutatásként a módszertani kerettervezetet használta, majd a kísérleti programokat követően véglegesítette az útmutatót. Az az alábbi két részből áll:
- Ötletek útmutatásként
- Iránymutatás a tanárok kollaboratív tanulásával kapcsolatos programok megtervezéséhez és értékeléséhez
Ennek két funkciója van. Először is ötleteket és útmutatást ad arra vonatkozóan, hogy hogyan alakíthatók ki a kollaboratív tanulás gyakorlatai a tanárok között, illetve a tanárok és más érdekelt felek között. Másodszor útmutatást ad a tanárok kollaboratív tanulásával kapcsolatos programok megtervezéséhez, ahogy arra az EFFeCT pilotjai alatt is sor került.
Az útmutató véglegesítése mellett publikálásra került az EFFeCT-portál, ahol különféle segédanyagok találhatók, hogy az adott körülményekre tekintettel mindenki maga építse ki a saját, a tanárok kollaboratív tanulásához vezető útját. Mindegyik hasznosnak bizonyulhat, az egyedi vagy csoportos felhasználók bármelyik részben megtalálhatják azt, amire szükségük van. Azok a kollégák, akik kezdeményezik olyan stratégiák kialakítását – illetve részt vesznek ezek kialakításában –, amelyek az oktatás tartalmának vagy gyakorlatainak megváltoztatására, illetve e változások támogatására irányulnak, például iskolaigazgatók, mentorok és szakpolitikai döntéshozók, az egész gyűjteményt, azaz „A tanárok kollaboratív tanulását elősegítő európai módszertani keretet” hasznosnak találhatják.
Reméljük, érdekesnek, kihívásokkal telinek, szórakoztatónak, de mindenekelőtt személyesen és szakmailag is kielégítőnek találja majd a saját, intézménye vagy tanszéke útját, de leginkább mindazokét, akik valamilyen módon érintettek az oktatási folyamatban, a tanárokét, a tanulókét és a társadalomét.