TKT Útmutató (e-book) »  Hol bizonyulhat hasznosnak ez az útmutató?

2.4.  Hol bizonyulhat hasznosnak ez az útmutató?

Ezt hagyta el legutoljára. Folytassa az olvasást vagy kezdje az elejénél.

Ez az e-könyv úgy készült, hogy mindenki számára hasznos legyen, akit érdekel az oktatással kapcsolatos gyakorlat és oktatáselmélet fejlesztése, és elkötelezettséget érez azok iránt.

Elsősorban iskolák és mindazok számára készült, akik valamilyen módon tenni kívánnak azért, hogy az iskolák a tanulás, az egyenlőség, a tudakozódás és az eredmények dinamikus, elérhető, élvezetes és inspiráló színtereivé váljanak. A fontos technikákat más csoportok esetében is ugyanúgy lehet alkalmazni, többek között tanulóközösségekben, ahol az egyének támogatást kapnak, és személyes körülményeiktől függetlenül motiváltnak érzik magukat a bennük rejlő potenciál kiaknázására.

Mi a célja az útmutatónak?

A projekt címe sejteti, hogy a végső eredmények milyen céllal és kik számára születtek: „A tanárok kollaboratív tanulását elősegítő európai módszertani keret”

Ez az e-könyv egy összeállítás a projekt során végzett kollaboratív munkánkról, ahol minden egyes projektszakaszban minden résztvevő megosztotta saját tapasztalatait, meggyőződéseit, álláspontjait, kétségeit, célkitűzéseit és ismereteit a közös megbeszélések, értékelések, tesztek, reflexiók, átfogalmazások, újbóli tesztek és felülvizsgálatok során. Az ötletek összegyűjtésével jött létre az a kerettervezet, amelyet mi csoportként egységesen a kollaboratív tanulás felé vezető út alapvető komponenseit tartalmazó keretnek ítéltünk meg. E kerethez az adatokat az oktatásról szóló szakirodalomból, illetve közös tapasztalatainkból és több, az egyes partnerek által a saját oktatási rendszerükben készített esettanulmányból merítettük, és ezekkel alapoztuk meg. Ide tartoztak olyan esetek is, amelyek központjában az i. iskola, ii. a helyi, iii. a regionális, iv. a nemzeti vagy nemzetközi környezet állt. A projekt kiterjedt tehát az iskolai oktatás minden szereplőjére. A kerettervezetet az ezeken a különböző szinteken dolgozó emberek tesztelték több belső és külső értékelés segítségével. Ezt követően a projektcsapat közösen átnézte a kerettervezet tartalmát, az egész vállalkozásnak ez az e-könyv az egyik végső terméke. Célja, ahogy az a projekt címéből is kiderül, a tanárok kollaboratív tanulásának elősegítése. Remélhetőleg azonban nem csak a gyakorló tanároknak válik hasznára az osztályteremben és az iskolában. A kormány szakpolitikai döntéshozóitól kezdve a szakpolitikák értelmezésének és gyakorlatba ültetésének feladatával megbízottakon át a helyi oktatási hatóságokig, valamint oktatásszolgáltatási és értékelési részlegeikig, a különböző anyagok szerzőiig és terjesztőiig, a bútorok, hardverek és szoftverek beszállítóiig stb., mindenkinek, akinek köze van az iskolához, tisztában kell lennie azzal, hogy mire van szüksége az iskolának, és hogy pontosan mi is folyik ott.

Ezek mind fontos funkciói ennek az e-könyvnek.

Hol bizonyulhat hasznosnak ez az útmutató?

A sikeres kollaboratív tanuláshoz és ahhoz, hogy az bármely vállalkozás esetében alkalmazható legyen, minden résztvevőnek egyformán elhivatottnak kell lennie, ugyanazon célokért kell dolgoznia, valamint egyénileg és közösen is felelősséget kell vállalnia. A mi iskolai környezetünkben e szereplők az alábbiak:

  • szakpolitikai döntéshozók;
  • vezetők;
  • iskolaigazgatók;
  • oktatók;
  • felügyelők;
  • szolgáltatók;
  • iskolai tanárok;
  • iskolai alkalmazottak, akik nem látnak el tanítási feladatokat;
  • diákok;
  • szülők;
  • kiadók;
  • és a közösség.

Mindez lehet egyéni, helyi, körzeti, területi és országos szint, különféle környezetekben. A fogalmat és a gyakorlatokat nem ismerő résztvevők és a kollaboratív tanulás fogalmát jól ismerők – akik az „újoncokat” kívánják azzal megismertetni, vagy programjukat elmélyíteni, és/vagy tapasztalataikat és anyagaikat kívánják megosztani másokkal – bevonása.

A tanárok kollaboratív tanulásának lehetséges eredményei a különböző célcsoportok esetében általában, illetve helyi, regionális és országos szinten szintén megtalálhatók az EFFeCT-tanulmányban, amelyet az ír partnerek, Joan Stephenson és Teresa O’Doherty jegyeznek.