Módszertár »  Eszközök facilitátoroknak

Handouts&Practices

"Mi lenne ha..." Kollektív Tudásépítő Szerepjáték

A kártyajáték célja, hogy elősegítse és ösztönözze a kollektív tudásépítés során nélkülözhetetlen párbeszédet, felszínre hozza az ütköző nézőpontokat és érdekkülönbségeket, valamint egy szimulált és védett helyzetben segítsen a résztvevőknek közös, mindenki által képviselhető megoldást kitalálni.
Read document

Pillecukor kihívás - Az együttműködés foka

A gyakorlat célja az együttműködés játékos kipróbálása a gyakorlatban, egy viszonylag semleges terepen, egy tervezést és némi kézügyességet igénylő feladat révén. A gyakorlat kiválóan alkalmas a csapatépítésre, ugyanakkor az együttműködésben megnyilatkozó nehézségek feltárására és moderált megbeszélésére is.
Read document

Küldetések és Kihívások

A gyakorlat a digitális pedagógia területén konkrét módszerek, tevékenységek és alkalmazások helyett a szerepekre és kompetenciákra fókuszál. A gyakorlat célja a résztvevők egyéni tanulási célkitűzésének támogatása bizonyos szakmai távlatok felrajzolásával. Ez utóbbiakról való tájékoztatás, a résztvevők közötti tudás- és tapasztalatcsere a gyakorlat részét képezi.
Read document

Nyomozók - Játék a csoportfolyamatok felderítéséhez

A gyakorlat célja rávilágítani a csoportfolyamatok, az információáramlás és az együttműködés szerepére a tudáskonstruálás folyamatában és a közös célok elérésében. A játék segít tudatosítani a csoportfolyamatokat, az információszerzési, -szervezési stratégiák jelentőségének felismerését, annak belátását, hogy az egyén tudásával hozzájárulhat a kollektív tudáshoz és hogy a közösség több mint az egyének összessége.
Read document

10 tipp

A gyakorlat célja összegezni a csoport tudását a kollaborációt és innovatív oktatást érintő témákban, ösztönözni a tudásmegosztást, lehetőségeket bemutatni a mindennapi gyakorlatra nézve és kijelölni egy utat a szakmai fejlődésben és a közös alapelvek elfogadásában.
Read document

Célok és Hatékonyság

A feladat célja tudatosítani a résztvevőkben az egyéni tanulási célok kitűzésének pozitív hatását az elvégzett feladat hatékonyságát illetően. A gyakorlat alapvetően egyéni munkában, mégis összességében csoportkeretben valósul meg, a csoport eredményei pedig visszajelzésként szolgálnak az egyes résztvevőknek a saját teljesítményük és vállalásaik értékelésében.
Read document

Létrák, Kígyók és Dobókockák

A társasjáték célja az attitűdformálás, olyan alapelvek elfogadása, mint hogy a fejlődés lehetséges, egymás óráinak látogatása lehetőséget ad a tanulásra, fontos a saját tevékenységre való folyamatos reflektálás és a kollégákkal folytatott szakmai diskurzus.
Read document

Trendelemzés

A gyakorlat célja feltérképezni, és tapasztalatot cserélni arról, hogy a résztvevők milyen attitűdökkel rendelkeznek az új oktatási trendek, innovatív megoldásokkal és általában az iskola változó társadalmi környezetével szemben, milyen trendeket észlelnek már lokálisan is, és melyek tűnnek számukra távolinak vagy utópisztikusnak.
Read document

Csusszanj!

A gyakorlat segít a tanároknak érzéseket, élményeket, problémamegoldó stratégiákat megosztani, erősíti a szakma és az iskola iránti elköteleződés érzését, lehetőséget nyújt a társas támogatás kiváltására. A tanárok – szűkre szabott keretek között – megismerhetik egymás motivációit és nehézségeit is. Ezek a beszélgetések később informálisabb környezetben könnyen folytathatóak.
Read document

Az ellentétek vonzzák egymást?

Csoportos játék, ahol minden résztvevő megtapasztalja, hogy másokkal interakcióban új tudáshoz juthat, a többiek megfigyelése és a hatékony kérdezéstechnika pedig segít a feladat megoldásában.
Read document

Geolokációs Piknik

Izgalmas csoportos játék amely kiválóan alkalmas csapatépítésre, közös élményszerzésre, ahogy egy-egy helyszín, illetve témakör jobb megismerésére is. Feldolgozhat így egy-egy témakör, aminek információi jobban rögzülnek, mintha előadás formájában hallgatták volna meg a résztvevők. Alkalmazható a gyakorlat például osztálykirándulás helyszínének játékos bemutatásához, de akár a saját település nevezetességeinek felfedeztetéséhez is, az idegenforgalmi programként.
Read document

Minden napra IKT!

A gyakorlat során a résztvevők módszerek, gyakorlatok, (online) eszközök és alkalmazások „svédasztalát” hozzák létre. A gyakorlat célja a folyamatos szakmai fejlődés fenntartása, a közösség tudásában rejlő lehetőségek kiaknázása, a pedagógusok változatos eszköztárral való felvértezése, a módszertanilag releváns felhasználás ismertetése, naprakészség az IKT eszközök és alkalmazások világában. A résztvevők közösen vizsgálnak meg egy-egy eszközt, módszert, alkalmazást, és a keletkező anyagok a közösség saját fejlesztésű tudásbázisává növik ki magukat.
Read document

Építők, tervezők és futárok

A gyakorlat célja a tervezés és a megvalósítás folyamatának modellezése, annak tudatosítása, hogy az elképzeléseket szavakba is kell tudni önteni, a folyamatokat fel kell tudni osztani kisebb szakaszokra, részfeladatokra. A gyakorlat során előtérbe kerül a kommunikáció, az irányítás és a közvetítés, valamint a témával kapcsolatos szókincs, a tömör, pontos instrukciók szerepe. A gyakorlat kiválóan alkalmas diskurzus indítására, közös szabályok, irányelvek megfogalmazásának facilitálására.
Read document

Együttműködés a szülőkkel c. ingyenes online kurzus

Kurzusunk célja megismertetni a családi és iskolai értékek kapcsolatának szerepét a tanulók nevelésében. A tanulók eredményességének emelése érdekében az iskola, pedagógus, szülő, szülőközösség kapcsolat jelenlegi helyzetének felülvizsgálatára épülő új, nevelőpartneri szemlélet kialakítása, az együttműködést segítő módszerek, eszközök megismertetésével korszerű, partneri kapcsolat kialakításának segítése, formáinak megismerése.
Read document

Reflexiós kérdések

Kérdések, amelyekről érdemes egy szakmai közösségben közösen gondolkodni. Ebben a gyakorlatban két ábrát (paradigmaváltás és tanulási paradigmák) és egy kapcsolódó kérdéssort talál, amelyek hasznosak lehetnek ahhoz, hogy elgondolkodzzunk azon, hogy milyen változások történtek az elmúlt években a szervezetedben, és milyen változások szükségesek a jövőben?
Read document

Inspiring Articles

Chatham House - magyar

A Chatham House szabályrendszere azzal a céllal született meg, hogy biztosítsa a véleménymondók anonimitását, és ösztönözze a nyitottságot és az információk megosztását egy közösségben. Jelenleg világszerte használják a szabad vita formájaként.
Read article